Krňan Jaroslav Pěnkava nerad vychází z bytu, aniž by věděl, zda je to bezpečné. V minulosti stačilo zavolat na placenou zelenou linku a ihned měl informaci, kterou potřeboval. V letech 2007 až 2011 totiž Krno, prostřednictvím ekologického hnutí Veronica, provozovalo poradenskou linku Zelený telefon. Nikým nezvolené vedení v čele s nejlepším primátorem Onderkou však tuto potřebnou službu pro další léta Krňanům odepřelo. Zájem o získání placené rady o životním prostředí prý slábl a město navíc nechtělo zadávat veřejnou zakázku na to stejné, co nabízí jeho vlastní Kancelář Krno – zdravé město. Už od 1. ledna tohoto roku však může Jaroslav Pěnkava slavit. Zelený telefon se vrací a je připraven mu opět sloužit. „Jsem nadšený. Zase mám přístup k informacím. Dnes jsem po dlouhé době na Zeleňáka brknul a bez obav můžu ven,“ podělil se s radostí a leskem v očích Krňan o své nadšení s naší redaktorkou. Na jeho obligátní dotaz, zda je dnešní vycházka bezpečná, dostal totiž od pracovnice zřízené zelené linky potěšující odpověď. „Buďte bez obav, trochu nám tam ty hodnoty polétavého prachu sice oscilují, ale je v to mantinelech,“ uklidňuje pana Jaroslava zkušená operátorka.

Zájem o rady klesá, vedení Krna přesto nic nepodceňuje

Zelený telefon zažil největší slávu v roce svého spuštění, kdy bylo jeho prostřednictvím zodpovězeno 2997 dotazů. Po pěti letech provozu se počet rady chtivých volajících zmenšil na polovinu. „Každým rokem klesá zájem obyvatel o naši službu asi o 20%. Je to logické, lidé si informace na internetu dokážou najít sami a volají méně. Tím, že jsme telefon poslední tři roky neprovozovali, zájem patrně ještě zeslabí. Předpokládáme, že v letech 2015 až 2019 tak vyřídíme kolem pěti set dotazů volajících, tedy zhruba sto ročně,“ přiblížila předpokládané pracovní využití operátorů linky Yvonna Gaillyová Hollanová, ředitelka ekologického institutu Veronica, který zakázku na provozování Zeleného telefonu od města získal.

Celkové náklady, které město Veronice za chytrou ekologickou a potřebnou linku zaplatí, činí 1.000.000,-Kč, ročně tedy 200.000,-Kč. Na tom, že při předpokládaném zodpovězení 100 dotazů za rok, vyjde město Krno jeden telefonát na 2000,-Kč, ředitelka ekologického institutu nevidí nic špatného. „Jde o informace a ty jsou dneska drahé. Město by navíc mělo podporovat ekologické organizace jako je ta naše. Děláme dobré věci a neděláme to přece pro sebe,“ vysvětlila vysoké náklady zelené linky ředitelka Gaillyová Holannová.

zel.tel 2zel.tel

 

 

 

 

 

Stejný pohled na věc mají i náměstci primátora, kteří Zelený telefon prosadili v krněnském vedení. Jak Martin Ander, tak Matěj Hollan, jsou s rozhodnutím spokojeni. „Zelený telefon je velice potřebný. Jde o další krok, kterým naplňujeme svůj neméně potřebný zelený program,“ zhodnotil přínos poradenské linky náměstek Martin Ander. Jeho kolega navíc naznačil, že patrně nezůstane jen u telefonu zeleného. „V hlavě nosím spoustu dalších nápadů. Uvažuji tak i o zavedení Růžového telefonu, jako poradenské linky pro sexuálně menšinovou populaci. Každý má nárok na informace a nikdo nemůže být znevýhodněn,“ odhalil své plány náměstek Matěj Hollan.

Veřejná zakázka na ekologickou linku byla standardně maximálně otevřená

Jak už bývá dobrým zvykem, vedení Krna nepodcenilo ani samotný proces zadání veřejné zakázky na zelený ekotelefon. K podání nabídek oslovilo proto celkem tři ekologická hnutí, nabídku však podala pouze Veronica, zbylé dvě organizace neposlaly nic. Hodnota veřejné zakázky byla stanovena na rovný jeden milión korun a Veronica se zcela náhodou trefila přesně, nabídla právě onu maximální částku. „Oslovujeme standardně pět, někdy šest až devět subjektů, což veřejně otevřeně deklarujeme, v tomto případě se ale jedná o vysoce specializovanou činnost, takže jsme to nepřeháněli. Veronica navíc tuto zakázku měla už v minulosti, tak proč vlastně něco soutěžit. Více méně jsme měli jasno, že chceme právě ji, pro formu jsme ale poslali nabídku dalším dvěma organizacím, ale ujistily mě, že se o veřejnou zakázku ucházet nebudou, což jsme uvítali,“ sdělil překvapující informaci k zákulisí zadání veřejné zakázky náměstek Ander.

Rada města Krna vybrala hnutí Veronica pro provozování zeleného telefonu na svém dubnovém zasedání a smlouvu s ní schválila se zpětnou účinností. „Ano, vybrali jsme až v dubnu, ale smlouva je účinná od 1.ledna tohoto roku. Na tom nic divného není, vše je zcela transparentní,“ upřesnil Martin Ander pozadí uzavření smlouvy a dodal, že jeho původní návrh, aby smlouva platila zpětně k 1.1.2012 a Veronice se tři roky zpětně doplatily, nebyl bohužel přijat.

Náměstek Hollan čelí nesmyslným dotazům na střet zájmů

Výběr poskytovatele cenných ekologických rad uvedl do zcela neopodstatněných problémů i samotného náměstka Hollana. „Už při výběru dodavatele humanitární pomoci pro Charkov jsem čelil dotazům, zda nejsem ve střetu zájmů. I nyní jsem redaktorkou Mladé fronty Janou Ustohalovou dotazován, zda ho u Zeleného telefonu necítím. Opravdu ne. Otevřeně říkám, že žádný střet zájmů u mě z podstaty nehrozí. Myslím přece všechno dobře,“ odmítl náměstek Matěj Hollan nesmyslné podezření na spojitost své osoby s koordinátorkou humanitární akce pro Charkov Hanou Chalupskou Hollanovou, jakož i s ředitelkou institutu Veronica Yvonnou Gaillyouvou Hollanovou v případě Zeleného telefonu. Vyjádření Jany Ustohalové se nám získat nepodařilo.

Zelený telefon pomůže všem, růžový a duhový menšinám

Poradenská linka placená Krnem pomůže všem. Zatímco Jaroslav Pěnkava může po konzultaci bez obav vyjít na ulici, Krňan Michal Novák zase s oceňuje rychlost vyřešení svého problému. „Potřeboval jsem sehnat ekologicky šetrnou žárovku a operátorka mi obratem poradila smluvní firmu, která je dodává,“ šlo to velmi rychle, popsal Novák naší redakci. Stejně tak se volající dozví cenné rady, kde zakoupit ekologické výfukové filtry, jejichž výrobu v Krně rozjíždí významný odborník na dopravu, světlo a ovzduší, krněnský zastupitel doktor Jan Hollan. O nutnosti jejich pořízení jsme informovali již dříve v naší reportáži.

Matej_Hollan_CHCU_ZIT_BRNOJak náměstek Hollan naznačil, můžeme se těšit i na zavedení telefonku růžového, plánován je i jeho duhový kolega. Zatímco první poradí a pomůže menšinám sexuálním, ten druhý zase národnostním. Vybrat si tak bude moci úplně každý. Krno již v rozpočtu připravuje vyčlenění 8 mil. korun, které by měly provoz obou plánovaných chytrých telefonů zajistit. Chystá se také otevřené a transparentní výběrové řízení na provozování každé z obou linek a město dokonce plánuje, že by v ulicích centra rozmístilo růžové a duhové telefonní budky. Ne každý totiž může volat z domu a ne každý vlastní mobilní telefon. Z růžové a duhové budky se operátorům linek dovolá zdarma a v potřebné anonymitě.

Jsme rádi, že se krněnské centrum promění v úplně nejvíc nejlepší čtvrť ve střední Evropě, pokvete láskou a barvami. Prostě ožije. Další vývoj v zavádění barevných telefonů pro Vás budeme sledovat. Nic nám neuteče a Vy to budete vědět jako první.